در این مقاله قصد داریم تا حالت DirectX 11 و DirectX 12 را در بازی زیبای Ashes of the Singularity مقایسه کرده و با نمایش نمودار ها و تست های مختلف، عملکرد دو حالت را به شما نشان دهیم. پس با تک24 همراه شوید.
برای مدتیست که سیستم عامل ویندوز 10 عرضه شده و حالا با عرضه ی چندین به روز رسانی، تبدیل به بهترین سیستم عامل مایکروسافت گشته است. هر چند، یکی از برترین امکانات سیستم عامل، هنوز توانایی و قدرت خود را نشان نداده است. DirectX 12 یکی از اصلی ترین امکاناتی خواهد بود، که در دنیای بازی های PC، یک انقلاب به وجود خواهد آورد و تعداد زیادی از گیمر ها به شدت منتظر عرضه ی DirectX 12 بودند تا سیستم عامل ویندوز 10.
تمام تلاش مایکروسافت این بوده تا بتواند کامپیوتر ها را مانند کنسول های خانگی کرده و به توسعه دهندگان بازی، اجازه دهد تا هر چه بیشتر، از قدرت سخت افزار ها استفاده کنند. اگر دقت کرده باشید، مشخصات سخت افزاری کنسول ها گاهی از سخت افزار یک کامپیوتر ضعیف تر است، اما در عملکرد، بهترین نتایج را به دست می آورد. این امر دلیل ساده ای دارد، کنسول ها به نوعی طراحی شده اند، تا توسعه دهندگان بتوانند از حداکثر قدرت سخت افزار کنسول ها استفاده کنند. مایکروسافت هم می خواهد این کار را با کامپیوتر های شخصی انجام دهد. از طرف دیگر، DirectX 12 به صورت برنامه نویسی سطح پایین طراحی شده است، که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از منابع خود به خوبی استفاده کنند.
در حال حاضر، بازی های زیادی در حال توسعه هستند که از DirectX 12 پشتیبانی خواهند کرد. اکثر این بازی ها قرار است برای سال آینده عرضه شوند و با استفاده از DirectX 12، دل هوادارن کامپیوترهای شخصی را بربایند. البته بازی هایی نیز هم اکنون در بازار موجود است که از DirectX 12 پشتیبانی می کنند. درست است که برای مقایسه ی دو حالت DX 11 و DX 12 باید چندین بازی را تست کرد، اما تفاوت های این دو حالت در بازی Ashes of the Singularity به قدری زیاد است که حیفمان آمد در مقاله ای به این تفاوت ها اشاره نکنیم. در این مقاله، Ashes of the Singularity در حالت DX 11 و DX 12 با رزولوشن های مختلف،حتی رزولشون 4K، تست خواهند شد. پس اگر تا اینجا مقاله را خوانده اید، حتما مقاله را تا انتها دنبال کنید و از آینده ی بازی های PC با خبر شوید.
بازی Ashes of the Singularity در سبک محبوب استراتژی هم زمان است و این سبک ها اصولا به قدرت پردازش بالا و رم حداقل 8 گیگابایت احتیاج دارند.
در Ashes of the Singularity یک محیط وسیع وجود دارد که برخلاف بازی هایی مانند Supreme Commander که به محدودیت واحد ها اعتقاد داشت، می توانید ارتش قدرتمند و وسیعی را ساخته و روانه ی میدان نبرد کنید. با استفاده از پردازنده های چند هسته ای، API سطح پایین، موتور های سه بعدی و پشتیبانی از سخت افزار 64 بیتی، بازی Ashes of the Singularity توانسته گیم پلی خود را به سطح قابل توجهی ارتقا دهد. البته قرار نیست در مورد این بازی مانور دهیم و نتایج تست هایی که بر روی حالت های DX 11 و DX 12 که در رزولوشن های مختلف به دست آمده برای ما اهمیت دارد. بنابراین به سراغ تست ها می رویم.
معماری Maxwell در بازی های DX 11، فوق العاده قوی بوده و کارت های گرافیکی انویدیا می توانند بازی ها را نسبت به کارت های AMD با عملکردی نسبتا بهتر، اجرا کنند. اگر نتایج تست ها را در نظر بگیریم، باید گفت انویدیا در پشتیبانی از DX 11 عملکرد بهتری داشته، اما در DX 12 نتوانسته به خوبی عمل کند. البته برای این که یک نتیجه ی نهایی گرفت، واقعا زود است و باید در حال حاضر صبر کرد و به انویدیا فرصت داد. در طرف دیگر، AMD به خوبی توانسته از DX 12 پشتیبانی کند. موتور آسنکرون Maxwell، می تواند 31 محاسبه و 1 کار گرافیکی انجام دهد. در طرف مقابل، AMD GCN 1.1/1.2 که 8 موتور کوچک آسنکرون دارد و هر کدام می تواند 8 محاسبه انجام دهند، که در مجموع، به 64 محاسبه و 1 کار گرافیکی ختم می گردد.
مشخصات سخت افزار تست |
در حال حاضر، نرم افزار هایی که برای تست فریم ریت استفاده می شوند، نمی توانند DX 12 را پشتیبانی کنند و استفاده از آن ها غیر ممکن است. البته خود بازی یک گزینه برای نشان دادن میزان فریم ریت دارد که برای تست از همان استفاده شده است. همچنین یک مشکلی که دارد، به صورت متوسط فریم ریت نمایش داده می شود و حداقل فریم ریت را نمی تواند ثبت کرد. تمام تست ها بر روی آخرین حد تنظیمات مانند 4xMSAA که در بازی به آن تنظیمات ‘crazy’ گفته می شود، قرار داده شده است. تست ها با استفاده از سخت افزار انویدیا و AMD و در رزولوشن 1080p ،1440p و 4K نمایش داده می شوند. ابتدا با هم نگاهی به مشخصات سخت افزار تست شده خواهیم انداخت و بعد به سراغ نتایج خواهیم رفت.
- Intel Core i7-6700K 4.00GHz
- x2 8GB Kingston Predator DDR4-3000
- Asrock Z170 Extreme7+ Intel Z170
- Silverstone Strider Series 700w
- Crucial MX200 1TB SATA 6Gb/s
- GeForce GTX 960 2048MB
- GeForce GTX 970 4096MB
- GeForce GTX 980 4096MB
- GeForce GTX 980 Ti 6144MB
- Radeon R9 380 2048MB
- Radeon R9 390 8192MB
- Radeon R9 390X 8192MB
- Radeon R9 Fury X 4096MB
- Microsoft Windows 10 Pro 64-bit
- Nvidia GeForce 358.50
- AMD Catalyst 15.7.1
تست معیار در رزولوشن 1080p و 1440p |
همانطور که در نمودار بالا مشاهده می کنید، در رزولوشن 1080p نتایج به دست آمده در حالت DX 11 به رنگ آبی نیسانی و حالت DX 12 به رنگ آبی نفتی مشخص شده است. هر جا که کارت های ساخت AMD تست شده اند، عملکرد این کارت ها در DX 12 نسبت به عملکردشان در DX 11 به مراتب بهتر بوده است. برای مثال Radeon R9 Fury X در DX 11 توانسته به متوسط فریم ریت 48 برسد، اما با ویرایش تنظیمات به حالت DX 12 سه فریم ریت به متوسط آن افزوده شده و بازی را روان تر اجرا می کند. GTX 980 Ti با این که توانسته از رقیب خود فوق العاده بهتر ظاهر شود، اما مانند تمام کارت های گرافیکی انویدیا با ویرایش تنظیمات به حالت DX 12، با افت فریم ریت رو به رو می گردد.
علت اینکه کارت های گرافیکی AMD نتایج بهتری در DX 12، به دست آورده اند، این است که این کمپانی به خوبی بر روی DX 12 سرمایه گذاری کرده و با تحقیقات بسیار توانسته کارت های گرافیکی خود را با DX 12 هماهنگ سازد. کاری که به نظر بنده انویدیا کمی دیر عمل کرده و یا شاید صبر کرده تا در زمان عرضه ی بازی های بزرگ که اکثرا در سال 2016 عرضه خواهند شد، قدرت خود را به رخ رقبایش بکشد.
نتایج مانند تست در رزولوشن 1080p است. باز کارت های گرافیکی انویدیا در اجرای بازی در حالت DX 11 نسبت به حالت DX 12 بهتر عمل کردند و خلاف همین موضوع را می توان در کارت های گرافیکی AMD مشاهده کرد. جالب است بدانید که فقط افزایش فریم ریت در بازی با استفاده از کارت های AMD رخ نداده و گرافیک بازی نیز بهتر می گردد.
تست معیار در رزولوشن 4K |
GTX 980 Ti یک کارت فوق العاده قوی و بی نظیر است و برای پی بردن به آن، کافیست که نتایج تست ها را مشاهده کنید. از رزولوشن 1080p به 4K فقط 23 درصد از متوسط فریم ریت این کارت گرافیکی کاهش پیدا کرد و این یک نتیجه شگفت بر انگیز است.
تست معیار عملکرد CPU |
وقتی از کارت گرافیکی GTX 980 Ti و تنظیمات بالا استفاده شد، پردازدشگر Core i7-6700K و Core i3-6100، هر دو یک عملکرد تقریبا مشابه داشتند و FX-8350 نتوانسته خود را به آن ها برساند. این موضوع یعنی این که چقدر در بازی ها می توان از قدرت پردازنده استفاده کرد و توسعه دهندگان بیشتر بر روی گرافیک بازی ها مانور می دهند. البته در آینده امکان دارد شاهد بازی هایی با هوش مصنوعی فوق العاده بالا که نیاز به پردازش محاسبات زیادی دارند، رو به رو شویم و آن زمان است که قدرت یک پردازنده به رخ همگان کشیده شود.
با کاهش تنظیمات به سطح متوسط، Core i7-6700K به خوبی از Core i3-6100 جلو زده و 20 درصد عملکرد بهتری در DX 12 داشته و 40 درصد در DX 11 بهتر عمل کرده است. بین دو حالت DX 11 و DX 12 در Core i3-6100 در حدود 16 درصد اختلاف عملکرد وجود دارد، که نسبتا رقمی قابل توجه است.
با افزاریش رزولوشن به 1440p و ویرایش تنظیمات به بالاترین حد و 2xMSAA، باز نتایج مانند قبل است و تفاوتی در رده بندی مشاهده نمی شود.
در رزولوشن 1440p و تنظیمات متوسط، FX-8350 توانست تا حدودی خود را به Core i3-6100 برساند، اما باز میزان فاصله قابل توجه است.
نتایجی که R9 Fury X به دست آورده واقعا جالب می باشد. FX-8350 در حالت DX 12 توانسته تا حدودی خود را به رقبای دیگر برساند و جالب اینجاست که Core i3-6100 در DX 12 به فریم ریتی بیشتر از Core i7-6700K رسیده است.
وقتی تنظیمات به سطح متوسط کاهش داده می شود، متوسط فریم ریت در دو پردازنده اینتل به بالای 60 فریم ریت می رسد، که دستاوردی عالیست، اما FX-8350 در DX 11 واقعا ناامید کننده عمل می کند.
سخن آخر |
Ashes of the Singularity یک بازی فوق العاده است و دقیقا چیزیست که DX 12 برای معرفی خود در سبک استراتژی به آن نیاز دارد. در شرایط فعلی، با توجه به نتایج تست، این یک امر طبیعیست که گیمر ها برای لذت حداکثری از بازی ها در حالت DX 12 بخواهند از کارت های گرافیکی AMD و پردازنده های اینتل استفاده کنید. البته شاید برای نتیجه گیری زود باشد و باید صبر کرد و دید که انویدیا در آینده چه نقشه هایی برای DX 12 دارد.
در نبرد میان کارت های گرافیک تقریبا نبرد اصلی میان GTX 980 Ti و Fury X بود که پرچمدار انویدیا تقریبا در تمام شرایط از Fury X برتری خود را اثبات کرد و اگر انویدیا نیز مانند AMD بتواند کارت های گرافیکی خود را با DX 12 سازگار کرده و به حداکثر عملکرد برساند، می توان عملکردی شگفت انگیز از کارت های گرافیکی این کمپانی مشاهده کرد.
اگر معیار را کارت های گرافیکی AMD در نظر بگیریم، DX 12 یک انقلاب بزرگ است که کار را برای پردازنده ها سبک می کند و اجازه می دهد که دست توسعه دهندگان باز تر باشد و از حداکثر قدرت سخت افزار ها استفاده کنند.
در آخر باید گفت که از سال آینده دیگر کار با DX 11 تمام شده و گیمر ها به آغوش DX 12 خواهند رفت.
سلام
دستتون درد نکنه.مطلب مفیدی بود
تو بازی های اینده گیم ها فقط با DX12 عرضه میشن؟
و امکان داره تو بازی های اینده تنظیمات رو از DX12 به DX11 تغیر داد؟
ثانیا از بین GTX 1060 و RX480 کدومشون بازی های اینده رو بهتر اجرا میکنن؟
ممنون