روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی جنجالی مدعی شد که حمله سایبری اخیر به زیرساختهای بانکی ایران، کار گروه هکری گنجشک درنده است. طبق این گزارش، این گروه که سابقه حملات متعددی به زیرساختهای ایران دارد، این بار چهار بانک بزرگ شامل ملی ایران، صادرات، تجارت و توسعه صادرات را هدف قرار داده است. این حمله سایبری به بانکهای ایران دقیقاً چند روز پس از اعلام توافق اولیه صلح میان ایران و آمریکا توسط ترامپ رخ داد که به تهران اجازه دسترسی به ۶ میلیارد دلار دارایی مسدودشده را میداد. کارشناسان امنیتی در مصاحبه با تلگراف میگویند هدف این حمله چیزی جز تضعیف و خرابکاری در این توافق شکننده نبوده است.
گنجشکی که با آتشبس مشکل دارد
رونن سولومون، مشاور سابق اطلاعاتی ارتش اسرائیل، در این باره فاش کرد که نقش اسرائیل در اختلال بانکی کاملاً محتمل است. او تأکید کرد که گروه هکری گنجشک درنده یک پوشش شناختهشده برای فعالیتهای سایبری واحد نخبه ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل است. این گروه نخستین بار در سال ۲۰۲۱ با ایجاد اختلال در شبکه ریلی ایران خود را نشان داد و پس از آن با حملاتی به سیستمهای سوخت، فولاد خوزستان و بانک سپه به یک کابوس برای زیرساختهای ایران تبدیل شد. زمانبندی عجیب این حمله سایبری به بانکهای ایران که درست پس از اعلام آتشبس رخ داده، این ظن را تقویت میکند که تلآویو از مسیر صلح با تهران به شدت عصبانی است.
در حالی که مقامات رسمی اسرائیل طبق معمول در این باره سکوت کردهاند، منابع آگاه به تلگراف گفتهاند نتانیاهو در جریان این توافق قرار نگرفته بود و خشم شدیدی در محافل تندروی اسرائیلی وجود دارد. تحلیلگران معتقدند نقش اسرائیل در اختلال بانکی میتواند تلاشی برای تحریک ایران به واکنش تند و در نتیجه فروپاشی توافق صلح باشد. جالب اینجاست که گروه هکری گنجشک درنده پس از جنگ ۱۲ روزه خردادماه ناپدید شده بود و اکنون درست در حساسترین برهه سیاسی دوباره فعال شده است. باید دید آیا این حمله سایبری به بانکهای ایران که موجب از کار افتادن موقت کارتخوانها شد، میتواند مسیر صلح را تغییر دهد یا خیر.



